Haastattelu: Elokuvantekijä Anca Damian etsii totuutta animaation avulla

’’Animaatio tekee näkyviksi asiat, jotka ovat näkymättömiä, jos katsoo vain pintaa’’, sanoo Anca Damian, jonka animaatiota ja dokumenttia yhdistävä elokuva Magic Mountain nähdään torstaina 27.8. Manillan viinatehtaalla. Damian myös toimii TAFF Prossa tutorina animaatiota ja dokumenttia yhdistävien projektien kehittelytyöpajassa. Soitimme elokuvantekijälle ja puhuimme esimerkiksi animaation ja dokumentin liitosta.

–Dokumentti on asia, jota ei ole olemassa. Siis sanan varsinaisessa merkityksessä, sanoo itsekin animoituja dokumentteja tekevä Anca Damian.

–Dokumentti omalla tavallaan väittää kertovansa totuuden, mutta todellisuus on ajallisesti ja tilallisesti ääretön. Jokainen tekijän valinta siis luo vain hänen näkemystään todellisuudesta. Vieläkin vinksahtaneempaa on se, miten kuvaaja ja kamera tulevat osaksi dokumentin todellisuutta ja muuttavat sitä, elokuvantekijä toteaa Skype-yhteyden päästä kotoaan Pariisista.

Damianin tabletin näyttö on hieman hajalla, joten kuvaa ei näy – se on muodostettava vain hänen sanojensa ja äänenpainojensa avulla.

Romaniasta kotoisin oleva Damian on tunnettu erityisesti kahdesta animoidusta dokumentistaan, jotka hän on ohjannut, käsikirjoittanut ja tuottanut. Sen lisäksi hän on tehnyt muun muassa lyhytelokuvia ja fiktiivisiä pitkiä elokuvia.

Magic Mountain (2015) on Damianin animoitujen dokumenttien trilogian toinen osa ja se nähdään torstaina 27.8. Turun Manillassa. Elokuva kertoo puolalaisesta vuorikiipeilijästä ja valokuvaajasta Adam Jacek Winkleristä, joka taisteli Afganistanin sodassa 1980-luvulla Neuvostoliittoa vastaan mujahidin-uskonsotureiden joukoissa. Kyse on eräänlaisesta modernista Don Quijote -tarinasta, jossa päähenkilö kurottelee korkeuksiin: taikavuori on paikka taivaan ja maan rajalla sekä viittaus Thomas Mannin romaaniin vuodelta 1924.

Magic Mountain -traileri. Haastattelu jatkuu videon jälkeen.

Sankaruudesta kertova dokumenttitrilogia on vielä kesken.

–Ensimmäinen osa Crulic käsitteli ’’tiedostamatonta sankaruutta’’, ja Magic Mountain kertoo ihmisestä, joka tahtoo tietoisesti luopua hengestään muuttaakseen maailmaa. Trilogian päätöksen teema tulee olemaan uhrautuva sankaruus. Olen kiinnostunut elämästä, ja kaikkein olennaisimmin siihen liittyy kuoleman kohtaaminen. Elämän arvo nimittäin on siinä tosiasiassa, että olemme kaikki kuolevaisia.

Damian yhdistää dokumentissaan kollaasimaisesti eri tekniikoita ja tyylejä, kuten vesivärimaalausta ja animoitua valokuvaa. Teoksessa on mukana myös valokuvia ja videomateriaalia Winklerin arkistosta ja hänen tekemiään piirrosluonnoksia.

–Winklerin monimuotoinen hahmo itsessään tuotti elokuvaan sen rytmin ja monipuoliset tekniikat, eri tekniikoiden sekoittaminen sinänsä ei ole minulle arvo. Magic Mountain viittailee myös jatkuvasti elokuvan historiaan.

Näkymättömästä näkyväksi

Kuten dokumentintekijät usein, myös Damian sanoo olevansa tekijänä kiinnostunut totuudesta. Tai ainakin sen tulkinnasta:

–Animaation kautta voin näyttää oman näkemykseni todellisuudesta ja tehdä siitä merkityksellisen. Kun katsomme vain asioiden ulkomuotoa, jotakin jää aina näkymättömiin – mielestäni animaatio voi tehdä sen näkyväksi.

–Esimerkiksi tehdessäni ensimmäistä animoitua dokumenttiani Crulicia huomasin, että pystyin luomaan ja näyttämään eräänlaisen kafkamaisen todellisuuden vain animaation avulla. Kyse on visuaalisesta ja symbolisesta kielestä; esimerkiksi siitä, miten tiloja piirretään tai miten asiat liikkuvat animaatiossa.

Dokumentinteko on paitsi todellisuuden tulkitsemista, myös asioiden poisjättämistä ja uudelleenjärjestämistä – niin kuin haastattelun, jota parhaillaan luet. Tekijän käsittelyssä dokumentti Damianin mukaan saakin myös fiktion sävyjä. Asioita ei kuitenkaan keksitä:

–On äärettömän tärkeää, ettei dokumentti satuta ihmisiä, joista se kertoo. Täytyy olla uskollinen oikealle tarinalle ja päähenkilölle. Teoksella tulisi kuitenkin olla myös merkityksellinen viesti, jota sen muoto tukee.

Haastattelu jatkuu kuvan jälkeen.
Anca Damian.

Romanian ensimmäinen naiskuvaaja

Damianin elokuvat kertovat rohkeista ihmisistä, eikä hän halua päästää myöskään itseään helpolla elokuvia tehdessään. Magic Mountainia varten ohjaaja matkusti Afganistaniin.

–Kaikki sanoivat, ettei minun tarvitsisi matkustaa sinne, että voisin tehdä taustatyön kotoa. Kun sitten pääsin maahan, kaikki oli tietenkin aivan erilaista kuin olin kuvitellut. Magic Mountainia tällaisena kuin se nyt on tuskin olisi syntynyt ilman tuota matkaa.

–Havaitsin, että vaaran jatkuva läsnäolo luo vahvan tunteen tässä ja nyt-hetkessä elämisestä. Kuulin esimerkiksi radiosta solkenaan, että joku oli tapettu mitä pienimmistä syistä, vaikkapa esitettyään vääränlaista musiikkia. Mutta ihmiset olivat myös hyvin sydämellisiä ja kohtaamiset aivan eri tavalla lämpimiä kuin mihin olin muualla tottunut.

Elokuva-ala on hyvin miesvaltainen, ja Damian on myös Romaniassa ensimmäinen pitkiä elokuvia kuvannut nainen. Aloittaessaan uraansa hän ei halunnut palkata erikseen kuvaajaa tai assistenttia, sillä halusi todistaa pystyvänsä samaan kuin miestekijät.

–Naiset olivat alalla näkymättömiä, eikä heidän ollut hyväksyttävää tehdä mitään taiteellisesti merkittävää – korkeintaan lastenelokuvia. Ongelma ei ollut ainoastaan nainen ohjaajana vaan myös tarinankertojana. Tärkeää minulle on kuitenkin aina ollut se mitä teen, ei se mitä muut ajattelevat. Nyt tilanne on onneksi jo vähän parempi, ja nuoria naisohjaajia on paljon myös Romaniassa.

Se ei kuitenkaan vielä riitä:

–Tärkeää ei ole vain se, että on naistekijöitä, vaan myös aiheiden ja näkökulmien muutos. Tarvitsemme enemmän empatiaa ja pehmeitä, feminiinisinä pidettyjä arvoja.

TAFF Prossa Damian pitää sekä master classin animaation ja dokumentin yhdistämisestä että toimii tutorina näitä tyylilajeja yhdistävien projektien kehittelytyöpajassa.

Mihin hän kiinnittää huomiota tutoroidessaan?

Vastaus ei yllätä:

–Totuuteen. On töitä, jotka voivat olla hyvin merkityksellisiä tekijälleen, mutta eivät ole välttämättä löytäneet vielä oikeaa muotoaan. Toisaalta tekijän ei pitäisi vain näyttää luoda jotain mikä näyttää kiinnostavalta, vaan myös kulkea ’’totuuden portista’’.

Magic Mountain Manillan viinatehtaalla torstaina 27.8. klo 17.30.

Liput 7 euroa (lippuja rajoitettu määrä).

Anca Damian

-Tuottaja, ohjaaja ja elokuvataiteen tohtori.

-Syntynyt 1962.

-Kotoisin Cluj-Napokasta, Romaniasta.

-Opiskellut Bukarestin Teatterin ja elokuvataiteen akatemiassa.

-Asuu Pariisissa.

-Elokuvia: Marona’s Fantastic Tale (2019), Moon Hotel Kabul (2018), Carré (2016), The Magic Mountain (2015), Crulic – The Path to Beyond (2011).

-Animoitujen dokumenttien ensimmäinen osa Crulic sai 53 kansainvälistä palkintoa, muun muassa Cristal Annecyn. The Magic Mountain sai myös useaita palkintoja, muun muassa kunniamaininnan Karlovy Varyssa ja Audientia Eurimages -palkinnon.