16.08.2023
Tässä ovat TAFF Pro Forumin puhujat!
Torstain TAFF Pro Forumissa pelien ja animaation ammattilaiset ja asiantuntijat pääsevät kertomaan projekteistaan sekä osallistujat tutustumaan toisiinsa ja näytteilleasettajiin. Päivän aikana kuullaan neljän ammattilaisen kiinnostavat esitykset sekä päästään ihmettelemään kiinnostavia näytteilleasettajia pelien ja animaation saralta. Tapahtumassa Tapahtuman ajan TAFF Pron kahvinurkkaus tarjoaa rennon ympäristön vapaamuotoiselle ajatustenvaihdolle ammattilaisten kesken.
Löydät tarkemmat aikataulut TAFF Pro-ohjelmalle aikataulut ja liput-sivultamme.
Näytteilleasettajat TAFF Pro Forumissa:
Game Hub – Hive
IGDA
Turku Game Lab
Turku Scene / WFFC
Antti Laakso on Turun Taideakatemian animaatiolinjalta valmistunut ohjaaja, animaattori, animaatio-opettaja ja pelintekijä. Hänen viimeisin projektinsa on Dreams in the Witch House-tietokonepeli, joka julkaistiin alkuvuodesta 2023. Se perustuu amerikkalaisen kauhukirjailija H.P. Lovecraftin novelliin ja yhdistelee elementtejä point and click-seikkailupeleistä sekä roolipeleistä.
Antti on myös toteuttanut tämän vuoden TAFF:in visuaalisen ilmeen, joka on saanut inspiraationsa 90-luvun pelitaiteen suurista pikseleistä ja fantasiakuvastosta.
’Dreams in the Witch House’ – How to make an indie game? esittelee Antin tien ensimmäisen pelinsä julkaisuun. Miten siirtyminen animaatiosta ja elokuvista peleihin onnistui ja millaisia yllätyksiä matkan varrella paljastui? Keskustelun ohjaa Tatu Pohjavirta.
Tiina Räsänen on animaattori, joka käyttää tarinankerrontaa monitoimityökalunaan visuaalisten tuotosten lisäksi UI/UX-suunnittelussa ja manuaalitestauksessa. Peleihin hän on saanut kosketuksen pelaamisen lisäksi myös Game Jameista sekä hyötypelien parissa työskentelystä.
“Perspectives on Films and Games” -puheenvuorossa tarkastellaan animaatiota videopeleissä animaatioalan puoleisesta näkökulmasta ja pohdiskellaan sen suhdetta animaatiofilmeissä nähtävään liikkeeseen.
Ville Korpela on peli-animaattori, jolla on yli vuosikymmenen kokemus pelialalta. Hän opiskeli alun perin perinteisiä animaation muotoja, kuten piirrettyä ja stop motion -animaatiota Turun Taideakatemiassa, mutta rakkaudesta pelaamiseen ja peleihin hän muunsi taitonsa ja tietonsa pelihahmojen liikkeelle saamiseen.
Hän on työskennellyt useissa pelinkehitys-projekteissa eri yritysten alaisena pääasiassa Suomessa tehden kaikkea mobiilipeleistä, indie-peliprojekteja ja tupla-A-pelejä kaikille alustoille, työskennellen pääasiassa Unityn ja Blenderin kanssa.
”Pelianimaatio on ongelmanratkaisua” on kuvaus siitä, millaista on olla pelianimaattori. Puheenvuoro keskittyy siihen millaista 3D-hahmoanimaattorin työ on ja kuvaa prosessin eri vaiheita. Miten animaattori on vuorovaikutuksessa muiden pelikehityksen osa-alueiden, kuten pelin suunnittelun, koodin ja mallinnuksen kanssa, tuottaakseen pelin, joka on mielenkiintoinen ja mukaansatempaava? Puheenvuoro käy kiinni myös kysymykseen “miksi” pelianimaatio on niin tärkeä pelikokemukselle, tarinankerronnalle ja pelin kerronnalle.
Esityksessä kuullaan lisäksi pelialalla työskentelyn realiteeteista – haasteista ja voitoista matkan varrella – sekä Villen näkemyksen pelianimaation tulevaisuudesta.
Liisa Vähäkylä toimi Finnanimationin toiminnanjohtajana 2009-2023 ja on ollut mukana perustamassa niin Animation Europe -federaatiota kuin Nordic Animation -verkostoakin. Lisäksi hänellä on kokemusta useiden animaation ammattilaistapahtumien järjestämisestä niin Suomessa kuin ulkomailta. Animaatio-opintoja hän on suorittanut Lontoossa 1990-luvun puolivälissä ja jatkanut sieltä multimediaopintojen pariin Helsingissä.
Pohjakoulutukseltaan Liisa on Taidekasvatuksen ja journalistiikan FM ja työskennellyt toimittajana sekä mainos- ja uusmedia-alalla. TAFF Pro:ssa Liisa esittelee tuoretta kirjansaa Nordic Animation – Balancing the East and the West.
Nordic Animation – Balancing the East and the West on ensimmäinen pohjoismaista animaatiota esittelevä tietokirja. Englanninkielinen kirja on ilmestynyt amerikkalaisen CRC Pressin Focus on Animation -sarjassa huhtikuussa 2023. Kirjassa käsitellään historiaa siitä kuinka animaatioita on tehty ja miten animaatioteollisuus on kehittynyt kaikissa viidessä Pohjoismaassa. Kirjan pääpaino on kuitenkin tunnetuissa brändeissä ja tulevaisuuden tekijöissä.