16.08.2023
Tässä ovat TAFF Pron perjantain puhujat!
Perjantaina TAFF Pron katse siirtyy animaation ja pelien tulevaisuudennäkymiin ja -teknologioihin. Taiken läänintaiteilija Jaakko Kemppaisen luennoi pelitaiteen mahdollisia tulevaisuuksia ja pelisuunnittelija Jussi Kemppainen puolestaan tekoälyn mahdollisuuksia pelianimaatiossa. Iltapäivän paneelissa heidän seuraansa liittyy animaattori Sonja Yrjölä. Keskustelua ohjaa Animaatiokillan Mika Koskinen. TAFF Pron perjantai huipentuu tapahtuman teema heijastelevaan peliteemaiseen animaationäytökseen Games X Animation , joka on avoinna koko festivaaliyleisölle.
Jaakko Kemppainen on pelisuunnittelun veteraani, jolla on yli 20:n vuoden kokemus pelien tekemisestä. Hän on tutkimusmatkaaja pelien tuntemattomille aluille – olkoon ne teknologioita, yleisöjä tai pelien ja muiden taiteenmuotojen sekoittamista. Hän on tehnyt interaktiivista TV:tä, paikkasidonnaisia pelejä, virtuaali- ja lisättyä todellisuuksia, pelattavaa valotaidetta ja muita kokeellisia pelejä, mutta myös perinteisiä video-, mobiili ja lautapelejä. Tällä hetkellä hän viimeistelee viisivuotista kauttaan pelitaiteen läänintaiteilijana Taikella.
Forest of Forking Paths – Possible Futures of Digital Games
Digitaaliset pelit ovat jatkuvasti kehittyvä mahdollisuuksien alue. Uusia teknologioita ja kaupallisia malleja pulpahtelee esiin toistuvasti vaikuttaen pelinkehittäjien mielikuvitukseen. Joskus pelien evoluutio on syklistä, joskus häiritsevää. Puheenvuoro pyrkii ennakoimaan digitaalisten pelien kehittymisen mahdollisuuksia niin lähitulevaisuudessa kuin kaukaisuudessa. Painopisteenä on pelien taiteellinen puoli ja pelaaminen, mutta myöskään teknologiaa, kaupallista ympäristöä ja yhteiskuntaa ei voi ohittaa.
40 vuoden kokemuksestaan pelaajana, ja kahdenkymmenen pelinsuunnittelun ammattilaisena, Jaakko ammentaa, johtaa ja liioittelee pelien tulevaisuuksia, joita taustoittaa pelien nykyhetkeen johtaneet tiet.
Jussi Kemppainen on palkittu VFX-taiteilija / 3D-mallintaja / pelisuunnittelija / ohjaaja, jolla on 24:n vuoden kokemus yhtiöistä kuten Ubisoft Redlynx, Rovio, Supercell ja Remedy. Hänen taustansa on mobiili-, AAA- ja indeipeleissä sekä animoiduissa ja live action-elokuvissa, musiikkivideoissa ja TV-sarjoissa. Tällä hetkellä hän työskentelee Mainframe Industries:illa VFX -tiiminvetäjänä.
Echoes Of Art: Exploring AI tools for game production
Puheenvuorossaan Jussi pohtii mitä tekoäly tarkoittaa ammattilaisten näkökulmasta. Puheenvuoro esittelee tutkimusprojektia siitä kuinka nykyisiä generatiivisia tekoälytyökaluja voidaan sovittaa perinteiseen pelintuotantoon sekä kompromisseja, joita niiden käyttöönotto vaatii.
Projektin prototyyppinä toimii 2.5D point & click -seikkailupeli, jossa tekoälyä on käytetty ympäristön ja 3D-hahmojen luomiseen.
Sonja Yrjölä on 32-vuotias animaatiotaiteilija joka asuu tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla.
Hän valmistui animaatio-ohjaajaksi Turun AMK:n Taideakatemiasta vuonna 2018, ja siitä lähtien on
työllistynyt alalla erilaisten animaatioprojektien parissa. Työn alla, aina kun aikaa löytyy, on hänen käsin paperille animoitu taidepeliprojekti.
Sonja osallistuu paneeliin pienestä pitäen pelejä rakastavana henkilönä, joka on aivan erityisen kiinnostunut taiteen ja pelien mystisistä sekoituksista.